Każdy konsument posiada zarówno swoje prawa oraz obowiązki. Warto je poznać, by wiedzieć, jak zachować się w konkretnej sytuacji. Dzięki temu nie trzeba martwić się o to, czy posiada się możliwość aby zwrócić zakupiony produkt lub w jaki sposób można dokonać reklamacji. Każdy zakup jest umową między osobą kupującą, a sprzedająca, która w jasny sposób określa prawa i chroni interesy, zarówno konsumenta, jak i sprzedającego.
Prawo konsumenckie – zakupy w sklepie stacjonarnym
Prawo konsumenckie często wiążą się z prawem do reklamacji lub zwrotów zakupionych towarów. Nieco inaczej wygląda sprawa przy płaceniu gotówką za zakupy w sklepie stacjonarnym niż przy zakupach online i z konta bankowego.
Dużą część osób docenia możliwość zakupu towaru i dokładnego obejrzenia go na miejscu. To rozwiązanie ma wiele zalet. Jeśli jednak przedmiot został zakupiony w sklepie stacjonarnym, zwroty nie zawsze są proste, ponieważ wymagają dobrowolnej zgody sprzedawcy. Już podczas zakupów często ustala się ze sprzedającym, że jeśli produkt okaże się nietrafionym prezentem, można będzie dokonac jego zwrotu w terminie, który przeważnie wyznacza sprzedawca.
Zakupy przez internet
Dokonując zakupów online, uczestniczy się w zawieraniu umowy na odległość. W takim przypadku prawo konsumenckie nieco się różni. Sprzedawca ma obowiązek wskazać dokładne parametry zakupionego towaru. W przeciwieństwie do zakupów stacjonarnie, sklepy internetowe muszą przyjąć zwrócony towar, na co kupujący ma 14 dni od dnia, w którym otrzyma zamówienie. Dzieje się tak, ponieważ zakupionego przedmiotu nie można dokładnie obejrzeć. Ponadto płatności są zwykle dokonywane za pośrednictwem konta bankowego. Potwierdzenie przelewu jest wtedy ważne jako dowód zakupu.